زمستان ۸۸ در پرسه هایی که میان کتابفروشیهای اندک اما پررنگ قزوین داشتم به کتاب کاربردی و واقعا لازم و بجایی برخوردم که همیشه نبود چیزی شبیه به آنرا در کتابخانه ی پژوهشگران فلسفه، به ویژه پژوهندگان فلسفه کانت احساس میکردم.
امانوئل کانت از دشوارترین فلاسفه ی دوران جدید به شمار می آید و کتاب نقد عقل محض مهمترین اثر فلسفی است که در دوران جدید نوشته شده است. بداعت و فراگیری پرسشهای مطرح شده در این کتاب، کانت را به ابداع واژگان فنی تازه ای وا می داردکه فهم این واژگان و درک رابطه ی میان آنها، به جامعیت فهم ما از این کتاب کمک فراوانی خواهد کرد.
کانت در دیباچه ی ویرایش یکم این کتاب در توضیح پرسشهایی که این کتاب امید پاسخگویی به آنها را دارد، می گوید:

 در این بررسی من هدف خود را تمامیت (جامعیت) قرار داده ام و به جرات اظهار می دارم که هیچ مساله ی متافیزیکی نیست که حل نشده باشد یا حداقل کلید حل آن ارائه نگردیده باشد.

رالف لودویگ نویسنده کتاب راهنمای مطالعه ی سنجش خرد ناب (نقد عقل محض)، این راهنما را چنین توصیف می کند:

کسی که مایل است، لازم است یا حتی مجبور است اصل کتاب سنجش خرد ناب، این شاهکار کانت را بخواند، کتاب حاضر را راهنمایی سودمند خواهد یافت در ورود به متنی جذاب اما نه چندان آسان فهم. این کتاب شما را با خواننده ای پرتجربه همسفر خواهد کرد که دشواری راه را بر شما هموار می کند، گام به گام با اصطلاحات ویژه ی کانت آشنایتان می کند؛ تا در پایان راه قادر شوید این اثر سترگ کانت را خود به دست گیرید و آن را با لذت و بهره ی فراوان بخوانید و بفهمید. در عرصه ی فلسفه “نوآموز” بودن عار نیست؛ برعکس: اعتراف به این امر، خود نخستین نشانه ی چیره شدن بر این وضع است. این کتاب ابزار لازم را در اختیارتان می گذارد.

نسخه ای که من از این راهنمای سودمند دارم نوشته ی رالف لودویگ می باشد و توسط انتشارات مهراندیش در ۱۹۹ صفحه، چاپ اول تهران ۱۳۸۷، منتشر شده است. ترجمه ی روان و قابل فهم این کتاب که حتی ناآشنایان با زبان کانت آنرا به راحتی متوجه می شوند توسط آقای رحمان افشاری صورت گرفته و آشنای کتابدوستان اندیشه و فلسفه، آقای خسرو ناقد ویراستاری آنرا انجام داده است.
برگردان فارسی کتاب نقد عقل محض که این راهنما مطابق با آن ترجمه شده است نیز کتاب سنجش خرد ناب نوشته ایمانوئل کانت؛ ترجمه میرشمس الدین ادیب سلطانی- ویراست دوم- تهران ۱۳۸۴ موسسه انتشارات امیرکبیر می باشد.
فرصت اگر دست دهد قصد دارم چند اثر مفید دیگر که به درک اندیشه های این فیلسوف عصر روشنگری کمک کند معرفی کنم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هماهنگی زمان ملاقات

لطفاً برای هماهنگی جلسۀ حضوری، تلفنی یا آنلاین، اطلاعات زیر را برایم ارسال کنید.
در سریعترین زمان ممکن با شما تماس گرفته خواهد شد.