رویای نویسنده شدن همیشه در لابه لای افکار و خیالات دوستداران کتاب زنده است و بارها با این پرسش مواجه شده ام که چگونه نویسنده رمان شویم؟
پرسشی ساده که در پس خویش دنیایی از اشتیاق و عشق به نویسندگی را به همراه دارد و با کمی نظم و پشتکار و خلاقیت و آموزش می توان پاسخی برای آن یافت که بدنبالش کتابهایی خواندنی به قلم کسی که آرزو داشت نویسنده شود… آرزویی که به واژه هایی برای نوشته شدن ختم می شود و دری به سوی زیبایی در جهان انسانها می گشاید.

با جهان به صلح برسید.
برای اینکه بتوانید نویسنده رمان شوید با جهان به صلح برسید و آدمها و سبک زندگی شان را به رسمیت بشناسید. به میان آنها بروید و خوب نگاه کنید. این آدمها و جهان آنها باید بتوانند همانگونه که هستند در رمان شما نقش ایفا کنند. شما باید جزئی ترین موارد زندگی آنها، دغدغه‌ها و دوست داشتنهایشان را به رمان خود ببرید و از انسان برای انسان رمان بنویسید.

برای رمان نوشتن منظم باشید
به خودتان سخت بگیرید و برای دیدن، شنیدن، آموختن، نوشتن و ویرایش کردن یک نظم سختگیرانه را رعایت کنید. نتیجه بی گمان حیرت آور خواهد بود. شما توانسته اید با دقت زیاد و با نظمی مثال زدنی دنیایی تازه را مهندسی کنید و این جز از یک زندگی منظم نخواهد بود.

بدانید که نمی دانید
جهان مملو از مفاهیمی ساده و پیچیده است. ما به اقضای سن و جایگاهی که داریم و زمانی که بر عمر ما گذشته است به سطوحی از آگاهی دست یافته ایم ولی دانسته های ما باید نشانی باشد از این معنی که ما هنوز خیلی از چیزها را نمی دانیم. نمی خواهم شما را به یک فروتنی مزورانه دعوت کنم. می خواهم که با درکی کامل از خود و جهان پیرامونتان به معنای دقیق کلمه به ندانستن های خود ایمان بیاورید و از دل این ایمان برای خود وظیفه و رسالتی که بر دانش شما اضافه کند قائل شوید.

فضایی ایجاد کنید تا تخیل  شما آزادانه کار کند

پیش نویس و مدام ویرایش کردن را فراموش نکنید

در نوشتن رمان‌تان ثابت قدم باشید و مایوس و دلسرد نشوید

همیشه نکته‌هایی که احتمال دارد یادتان برود را یادداشت کنید

ناظر بی طرف باشید
وقتی نویسنده یک رمان هستید باید روایتگر بخشی از زندگی آدمها باشید و همانگونه که در زندگی موظف به رعایت قوانین اخلاقی از جمله قضاوت نکردن دیگران هستیم در رمان هم باید نظر بی طرف آدمهای قصه باشیم. ما از آنچه واقعا بر دیگری گذشته است مطلع نیستیم. نویسنده رمان نباید یک ایدئولوگ باشد و یکی را سفید و دیگری را محکوم کند. او تنها زندگی و روابط بین انسانها را می نویسد.

برای رمانی که نوشته‌اید خواننده پیدا کنید

همیشه از عشق بنویسید
عشق هرگز در جهان تکراری و کهنه نمی شود. آن را به انحای مختلف به تصویر بکشید. سوژه ها در عشق همیشه تازه اند.؛ معشوق، مادر، وطن و …

2 پاسخ

  1. اینقدر باحال توضیح دادی یه لحظه باورم شد منم می تونم رمان بنویسم البته بعد از نیم ساعت سر عقل اومدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هماهنگی زمان ملاقات

لطفاً برای هماهنگی جلسۀ حضوری، تلفنی یا آنلاین، اطلاعات زیر را برایم ارسال کنید.
در سریعترین زمان ممکن با شما تماس گرفته خواهد شد.